Kampaņas „Atvērtība ir vērtība” mentoringa dienās izveido tiltu starp darba devējiem un cilvēkiem ar invaliditāti

Šķirot makulatūru, papildināt preces veikala plauktā, drukāt cenu zīmes – šos un daudzus citus darbus cilvēki ar invaliditāti varēja izzināt divās Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) rīkotajās mentoringa dienās, kad durvis vēra dažādu nozaru uzņēmumi, stāstot par savu ikdienu, darbiem un nodarbinātības iespējām.

Kampaņas „Atvērtība ir vērtībašī gada tematiskā gada mērķis ir veicināt sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto cilvēku nodarbinātību un sociālekonomisko iekļaušanos, vienlaikus sekmējot sabiedrības informētību un izpratni par to, kā novērst diskrimināciju un veidot iekļaujošu sabiedrību, un mentoringa dienas ir veiksmīgs veids, kā savest kopā abas puses: darba devējus un darba ņēmējus. Kā uzsver SIF sekretariāta direktore Zaiga Pūce: „Mentoringa dienas ir lieliska iespēja cilvēkiem ar invaliditāti viesoties uzņēmumos, lai klātienē ne tikai iepazītu to ikdienu, bet arī ko vairāk uzzinātu par dažādām darba iespējām, uzdotu sev interesējošus jautājumus, mazinātu bailes, spriedzi un izskaustu stereotipus par iespēju strādāt. Ticu, ka tā cilvēki gūst iedvesmu un ticību, ka viņi spēj strādāt, un mazina nedrošību, lai ieļautos darba kolektīvā. Savukārt uzņēmējiem tā ir iespēja iepazīt cilvēkus ar invaliditāti un gūt apliecinājumu, ka šie cilvēki var būt lieliski darbinieki.”

Prieks par izdošanos

Mentoringa dienās piedalījās tādi uzņēmumi kā SIA „Reitan Convenience Latvia”, kas ir lielākā mazumtirdzniecības franšīzes tīkla „Narvesen” un kafejnīcu ķēdes „Caffeine” pārvaldošais uzņēmums, kā arī Latvijā lielākais preses vairumtirdzniecības un piegādes uzņēmums „Preses serviss” un vides pakalpojumu uzņēmums „Clean R”. Tie vēra savas durvis, lai interesentiem dotu ieskatu, kā var nodarbināt cilvēkus ar invaliditāti, kā arī izmēģināt dažādu veidu pienākumus. Ciemos pie uzņēmumiem devās teju 20 cilvēku, kuri varēja izzināt vairākus amatus, darbu veidus un paši kādu arī izmēģināt.

Viesojoties uzņēmumos, cilvēkiem ar dažādu invaliditāti bija plaša iespēja darbus izmēģināt praktiski, piemēram, šķirot makulatūru, papildināt preces veikala plauktā, drukāt cenu zīmes, pagatavot maltīti vai kafiju, pasūtīt kancelejas preces un pēc tam dokumentus reģistrēt sistēmā.  Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” pārstāvju atsauksmes ir pozitīvas. Piemēram, Ņina Meņģele pārliecinājās, ka cilvēki ar invaliditāti var strādāt uzņēmumā „Narvesen”, jo tur darbinieki ir atvērti, laipni un nesamāksloti. Ritai Ramonei ļoti patika iespēja reāli iepazīt biroja administratores ikdienu, bet Ināra Korņeva novērtēja iespēju izmēģināt darboties ar profesionālu kafijas aparātu. Voldemārs Lapa mentoringa dienas vērtē kā aizraujošu un interesantu pasākumu, kurā viņš varēja darboties praktiski un gūt prieku par izdošanos. Arī Oskars Lukauskis uzteic iespēju strādāt, sakot, ka vēlētos apgūt aizvien jaunas profesijas un izmēģināt spēkus arī citos uzņēmumos un citās profesijās.

 

Izveido iekļaujošu darba vidi

Vides pakalpojumu uzņēmumā „Clean R” arī iepriekš ir strādājuši cilvēki ar invaliditāti, taču šādā aktivitātē uzņēmums piedalījās pirmo reizi un par to ir gandarīts. „Mūsuprāt, šie cilvēki ir nenovērtēta darba tirgus daļa, un, piedaloties SIF organizētajās mentoringa dienās, vēlamies sabiedrībai un jo īpaši cilvēkiem ar invaliditāti parādīt „Clean R” atvērtību un gatavību veidot visiem pieejamu un iekļaujošu darba vidi,” teica „Clean R” ilgtspējas vadītāja Inga Krieķe.

Šovasar, konsultējoties ar apvienību „Apeirons”, uzņēmums novērtēja vides pieejamību birojā un ieviesa nelielus, bet būtiskus uzlabojumus, piemēram, daudzviet noņēma liekos sliekšņus starp telpām, stiklotās durvju un sienu virsmas, kā arī norādes telpās padarīja krāsainākas un saskatāmākas cilvēkiem ar redzes traucējumiem. „Mēs priecājamies, ka varējām dot iespēju projekta dalībniekiem iepazīt „Clean R” darbu un ieskatīties uzņēmuma ikdienā, cerot, ka arī stiprinājām katra dalībnieka pārliecību par saviem spēkiem un apņemšanos pieteikties vakancēm. Ir gandarījums, ka mentoringa dienas noslēgumā visi četri dalībnieki atzina: „Clean R” ir uzņēmums, kurā viņi gribētu strādāt. Novērtējam arī mūsu kolēģu atvērtību un gatavību šādos projektos iesaistīties, interesentus iepazīstinot ar saviem pienākumiem un atbildot uz jautājumiem,” uzsver I.Krieķe.

Izveido iekļaujošu darba vidi

SIF kampaņas „Atvērtība ir vērtība” mērķis ir veicināt sociālās atstumtības un diskriminācijas riskam pakļauto cilvēku nodarbinātību un sociālekonomisko iekļaušanos, vienlaikus sekmējot sabiedrības informētību un izpratni par to, kā novērst diskrimināciju un veidot iekļaujošu sabiedrību.

Informatīvā kampaņa „Atvērtība ir vērtība” sākta 2018. gadā, lai pievērstu uzmanību tādiem sabiedrības diskriminācijas, tolerances trūkuma un nevienlīdzīgas attieksmes jautājumiem, kas skar patvēruma meklētājus un cilvēkus ar bēgļa vai alternatīvo statusu (2018. gadā), cilvēkus ar dažādu etnisko izcelsmi un piederību (2019. gadā), dzimumu līdztiesību (2020. gadā), diskrimināciju vecuma dēļ (2021. gadā). 

Šis gads kampaņā „Atvērtība ir vērtība” ir noslēdzošais, un tas aktualizē diskrimināciju invaliditātes dēļ.

Skip to content